top of page
  • Foto van schrijverAleksandra maksimovic

Mijn 3 tips tegen examenstress

Mijn laatste jaar aan de hogeschool en hopelijk ook de laatste reeks examens die ik zal afleggen. Maar wanneer ik alleen al denk aan de examens doen mijn ingewanden 360° van de stress. Toch heb ik enkele manieren voor mezelf gevonden om examenstress aan te pakken en misschien werken ze ook wel voor jou!



TIP 1: Maak een schema 🗓️

Wat mij altijd helpt tijdens de blokperiode is om een schema op te stellen waarbij ik elke dag iets inplan maar niet volplan. Geef jezelf ook de nodige rust door op tijd studybreaks te nemen en je dagen niet te lang te maken. Ook is het belangrijk om je dag in te plannen aan de hand van jouw studiemethode. Ik leer bijvoorbeeld nooit na 19u, want dan neem ik tijd voor wat ontspanning door even te escapen in mijn current favorite Netflix serie.


TIP 2: 'IT'S TEA TIME' 🫖

"Always remember that, nine times out of ten, you probably aren't having a full-on nervous breakdown – you just need a cup of tea and a biscuit", zegt Caitlin Moran & SHE IS RIGHT.

Mijn zus en ik zijn twee stresskippen tijdens de blok en hebben ons eigen copingmechanisme uitgevonden om met stressvolle momenten om te gaan. We call it 'tea time'. 'Tea time' wordt geroepen door één van beide partijen wanneer het even te veel wordt en dan wordt alles effective immediately stop gezet en wordt er tijd gemaakt voor thee. Daarnaast werkt thee ook rustgevend en is het een goede manier om te ontspannen.


TIP 3: Leer relativeren 💆‍♀️

Iets wat ik vroeger vaak deed was dingen buiten proportie blazen. 'En als ik dit niet haal ga ik buizen en dan ga ik nooit mijn diploma halen en en en...' STOP! Ja, het is belangrijk om te slagen maar dat is niet het belangrijkste in je leven. Vaak kan je ook niet meer doen dan je best en een herexamen of je jaar overdoen is niet het einde van de wereld. :)


Ziezo! Dit waren mijn drie belangrijkste tips om de examenperiode door te komen en examenstress de baas te zijn. Hopelijk werken ze ook voor jou!

- Aleks 💖




13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page